SpringLab VU is een studentenplatform voor én door studenten van de Faculteit der Geneeskunde VU. Hands-on-ervaringen helpen studenten om beter voorbereid en zelfverzekerd hun medische carrière tegemoet te gaan. Het bekroonde initiatief geeft “een actieve rol aan studenten in het onderwijsproces, wat resulteert in grotere betrokkenheid en een betere onderwijskwaliteit”.
Rector Magnificus Jeroen Geurts: “We zijn ontzettend trots dat SpringLab VU de Nederlandse Onderwijspremie heeft gewonnen! Dit is de eerste keer dat we deze prestigieuze prijs ontvangen, en het bevestigt hoe waardevol ons platform is. SpringLab VU, opgezet door en voor studenten, is dé plek voor onderwijsvernieuwing en laat zien hoe belangrijk studenten zijn in het hoger onderwijs. Deze erkenning geeft ons een enorme boost om door te gaan met het creëren van innovatief onderwijs dat onze studenten perfect voorbereidt op hun toekomst.”
Beoogd uitbreidingsidee
SpringLab VU blijft groeien en innoveren. Het doel is om binnen de geneeskundeopleiding het go-to platform voor onderwijsinnovatie en samenwerking te worden. Zo integreren ze de nieuwste technologieën, zoals simulaties en virtual reality, om het leren interactiever en effectiever te maken. Een belangrijke stap is de uitbreiding naar interdisciplinair onderwijs. Samen met het VU Centre for Teaching and Learning (CTL) gaan ze het SpringLab-model uitbreiden naar andere faculteiten.
“Het succes van SpringLab blijkt uit de hoge deelname, jaarlijks volgen ongeveer 2500 studenten meer dan 60 facultatieve lessen. Dankzij financiële ondersteuning door studievoorschotmiddelen en kwaliteitsgelden is deelname voor studenten kosteloos en dus zeer toegankelijk. En dat zien we ook: wanneer studenten een specifieke vraag hebben, komen ze terecht bij het SpringLab. Het is een plek waar ze kunnen leren wat zíj willen, variërend van vaardigheidstrainingen tot persoonlijke ontwikkeling”, vertelt Aäron Spapens, leefstijlarts en projectleider van SpringLab VU.