De Mind studioo-training in zelfbewustzijn en effectieve communicatie, ontwikkeld in samenwerking met studenten en op initiatief van de studieadviseurs, biedt hiervoor praktische handvatten. Afgelopen voorjaar vond de pilot plaats. We vroegen deelnemers Marwa el Fazazi en Louise Post naar hun ervaring.
“Als je een goede dokter wil zijn, dan moet je jezelf kennen”, antwoordt eerstejaars Marwa op de vraag waarom ze meedeed aan de training. “Ik had er direct vertrouwen in toen ik hoorde dat de training samen met studenten was ontwikkeld.” Wat Marwa onder andere graag wilde leren was hoe je ervoor zorgt dat wat je wilt zeggen, ook goed overkomt. Op welke toon en met welk volume je bijvoorbeeld het effectiefst communiceert. “Ik ben communicatief vrij sterk. Ik weet vaak wel wát ik wil zeggen, maar doe dit niet altijd op de juiste manier.” Vooral de sessie waarbij ze les kregen van een toneeldocent, is haar dan ook het meest bijgebleven. “Hij liet ons zien welk effect het bijvoorbeeld heeft als je hard of zacht praat of wanneer je ver weg of dichtbij staat. Dit met elkaar oefenen werkte voor mij echt perfect.”
Wél zeggen wat je ervan vindt
Louise, derdejaars, was blij deel te kunnen nemen. “Ik had een jaar of vijf geleden al eens zo’n soort training gedaan, maar ik was inmiddels wel weer toe aan een nieuwe cursus. Op mijn werk en in mijn studie verloopt de communicatie niet altijd even goed. Wanneer collega’s bijvoorbeeld een beetje lullig doen, weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik dat netjes moet aanpakken.”
Ook voor haar stond effectiever communiceren centraal. “Tijdens mijn eerste jaar stond ik mijn mannetje – vrouwtje – wel. Maar gedurende de studie werd dat steeds minder. Vooral doordat er negatief werd gereageerd op mijn assertiviteit: ‘Je bent maar student, je moet wel je plek kennen’. Door de training kreeg ik mijn zelfvertrouwen terug.” En leerde ze dat ze wél mag zeggen wat ze ervan vindt. Zij het wellicht op een andere manier. “We kregen bijvoorbeeld mee dat je iemand even apart neemt. En eerst een band moet creëren, bijvoorbeeld door over het weer te beginnen of over een artikel dat je gelezen hebt. Zo kun je, gezien de hiërarchie, eerst wat goodwill kweken.”
Ik mag er wezen
Ook bij Marwa groeide het zelfvertrouwen, zegt ze. “Ik heb veel meer het gevoel: ik mag er wezen.” Daarbij zegt ze beter haar grenzen te kunnen aangeven. En dat ze beter weet hoe ze bijvoorbeeld tegen haar supervisor kan zeggen dat ze iets niet prettig vindt. Vooral tijdens haar komende zorgstage denkt ze veel te hebben aan wat ze geleerd heeft over effectieve communicatie. “Dan sta ik hiërarchisch gezien echt onderaan de ladder namelijk.
Even chillen
Ook een reden voor Marwa om deel te nemen was dat ze minder stress wil ervaren tijdens de studie. “Als eerstejaars ben je heel erg zoekende en wil je alles perfect doen. Ik was totaal niet ontspannen.” Meer tijd voor zichzelf nemen was dan ook een van de belangrijkste speerpunten. En dat is haar sinds de training beter gelukt. “Vooral door er zo mee bezig te zijn tijdens Mind studioo en erover te praten. Ik werd er meer van bewust dat het leven niet alleen maar uit school bestaat. En denk nu vaker: ik ga even chillen.”
Hetzelfde gold voor Louise. Zij vertelt dat ze weer wat avontuurlijker wilde worden. “Ik wilde ook weer meer leuke dingen gaan doen naast m’n studie. Zoals voor corona. Ik was de balans een beetje kwijt.” Inmiddels spreekt ze vaker af om bijvoorbeeld samen te studeren met anderen. En droomt ze ervan er met een busje op uit te trekken.
Levelen met studentcoach
Dat ze met gelijkgestemden waren en erachter kwamen dat iedereen tegen dezelfde soort dingen aanloopt, vonden beiden heel waardevol. Evenals de begeleiding door een studentcoach. “Omdat het een masterstudent is, weet diegene precies wat je meemaakt. Hierdoor kun je echt met hem of haar levelen”, aldus Marwa. Op de vraag of ze deze training anderen zouden aanraden, komt een volmondig: ja. Louise gaat zelfs een stapje verder. Volgens haar zou iedere student zo’n training moeten volgen. Wat haar betreft zou het zelfs vast onderdeel moeten zijn van het curriculum.
Coassistent Quincy Moonen was een van de studentcoaches tijdens de Mind studioo pilot. Hoe kijkt zij terug op de sessies?
“Dit had ik ook wel gewild tijdens mijn bachelor”
“Ik had het niet willen missen!”, zegt ze enthousiast. “Ik had dit zelf ook wel gewild tijdens mijn bachelor. Zelf heb ik heel veel geleerd tijdens de coschappen door te doen. Daarbij ben ik zelf communicatief vaardig genoeg om ervaringen te delen en advies aan anderen te vragen. Maar dat is niet iedereen. Daarom vond ik het heel fijn om dit mee te kunnen geven. Als je nu al tijdens je bachelor tools aangereikt krijgt over zelfbewustzijn en effectieve communicatie, leert op jezelf te reflecteren en open te staan voor feedback, dan heb je daar gaandeweg heel veel aan. Zowel tijdens je coschappen en wanneer je specialist bent, als in het leven zelf.”
Hoewel zelfbewustzijn een van de leerdoelen is, benadrukt Quincy dat de training geen psychologisch traject is. Dus geen therapie, maar echt een scholing waarbij studenten alleen delen, wat ze willen delen.
“Aan het begin van sessie 1 waren er een aantal behoorlijk zenuwachtig, wisten niet wat ze moesten verwachten. Maar door met elkaar te levelen, waarbij ik ook mezelf openstelde, goed naar elkaar te luisteren en elkaars grenzen te respecteren, creëerden we van begin af aan een veilige omgeving. Dat heeft echt de fundering gelegd voor het hele programma.”
Quincy hoopt dat studenten later, als ze tegen bepaalde zaken aanlopen, terugkijken op de sessies en zich dan realiseren wat ze hier hebben geleerd. “Want natuurlijk ben je na acht weken niet ineens compleet zelfbewust of volledig effectief in je communicatie. Maar het zijn wel tools die je in je onderbewustzijn meeneemt en hopelijk kunt toepassen in je hele verdere carrière en leven.”
Meld je aan voor de volgende Mind studioo training!
Wil jij ook jezelf vertrouwen een boost geven door te leren effectief te communiceren en zelfbewustzijn op te doen? Zodat je steviger in je schoenen staat, veerkrachtiger bent en daardoor beter presteert tijdens je studie, je stages, coschappen en je latere loopbaan? Kijk dan
hier en meld je alvast aan voor de volgende Mind studioo training.
Wat is Mind studioo?
De Mind studioo-training is een initiatief van de Faculteit der Geneeskunde VU en bedoeld voor bachelorstudenten Geneeskunde. Het programma werd ontwikkeld op initiatief van de studieadviseurs onder leiding van Renate Dekker en in samenwerking met de Bildung Academie. Centraal tijdens de training staan de lifeskills zelfbewustzijn en effectieve communicatie. In acht wekelijkse interactieve sessies van twee uur, gaan deelnemers aan de slag met vraagstukken als: wat zijn mijn waarden, drijfveren en ontwikkelingsmogelijkheden? Waar kom ik vandaan? Welke ‘life events’ hebben mij gevormd? Maar ook: hoe kom ik over en wat lokt dit uit bij de ander? Wat zijn mijn blinde vlekken en hoe staan die effectief communiceren in de weg? Naast theorie wordt er veel met elkaar geoefend. Daarbij worden ook studenten, sprekers en trainers uit andere werkvelden ingezet. Denk aan een sessie met een toneeldocent, een kickbokser en professionals uit sectoren waar hiërarchie eveneens een factor is, zoals defensie, de politiek of de advocatuur. Gedurende het gehele traject worden de studenten begeleid door een studentcoach.